Rituální tanec Šivy

newsletter_podzim__6_.png

Kolikrát jste byli někde na dovolené a chtěli si pro sebe udělat jednu rychlou ásanovou fotku? Hádám,že již minimálně párkrát padla volba na pozici tanečníka? Nejlépe se západem slunce. Je to nádherná ásana, kterou všichni jogíni znají také pod jménem natarádžásana. Slyšeli jste ale i její příběh? Pojďme si jej povyprávět a nechme se inspirovat tancem Šivy k vytvoření krátké jógové sestavy, ve které nebudou chybět emoce! Podnětem nám bude příběh krále nebo také pána tance, boha Šivy!

1628438820_lord-shiva-pic.jpg

Šiva zaujímá dva stavy – samádhi (nadvědomí) a tándava.


Samádhi je jeho nezhmotněný stav a tándava je stavem materializovaným. Pohyby těla prováděné za účelem zobrazení konkrétní události nebo situace jsou známé jako natana. Ten, kdo provádí natanu, je nata (tanečník nebo herec). Tradičně se věří, že Natarádža je propagátorem tance. A protože Šiva je průkopníkem mezi tanečníky, titul Natarádža je přiznán právě jemu. V sanskrtu „nata“ znamená tanečník, „rádža“ král a „ásana“ pozice. Jméno pozice je odvozeno od pána tance, krále Natarádži, který je jedním z avatárů Šivy. A celý vesmír je jeho taneční škola. Stejně jako je tanečníkem, je i jeho pozorovatelem. Natarádža přivádí aktivity do vesmíru zahájením svého tance a sloučením viditelného a neviditelného. Natarádža je zjevnou formou veškeré činnosti Boha.

Kosmický tanec Šivy symbolizuje souhru dynamického a statického toku božské energie a vždy obsahuje pět principů věčného toku prány – stvoření, uchování a podporu, destrukci a evoluci, iluzi a uvolnění (emancipaci). Šivův tanec tándava je považován za zdroj cyklu tvoření, uchovávání a zániku. Historicky je pojmenováno a rozlišeno mnoho druhů tance Šivy. Když jsem se pouštěla do rešerše k tomuto článku, trochu se mi z toho podlomila kolena. Tak jako to u hinduistických Bohů a jejich příběhů bývá, každá oblast Indie má svou vlastní verzi. Pro zjednodušení si zmíníme pouze dvě formy tándavy.

Rudra tándava, dramatický a fyzicky náročný tanec, který symbolizuje zničení vesmíru. Šiva se při provádění tohoto tance promění do své nejzlomyslnější podoby. Tanec vyjadřuje uvolnění potlačeného hněvu, chamtivosti, ahamkáry (ega), které klíčí uvnitř. Šiva jako ničitel ničí nevědomost, která v nás hledá útočiště, aby nás učinil hodnými k vytvoření univerzálního míru a všeobecné prosperity. Destrukce způsobená Šivou je konstruktivní, protože nám připravuje cestu pro příchod míru a prosperity ve fyzickém světě. Věří se, že svět, ve kterém žijeme, je svázán časem a prostorem a my podléháme příčině a přirozenému následku. Rudra tándava je dramatický tanec plný výskoků, pohybů paží a muder. Ženy tuto formu netancují, neb se má za to, že je příliš silová a s tancem stoupá muž- ský hormon testosteron.

Ánanda tándava je jemnější a přívětivější podoba tance symbolizující stvoření a začátek. Je to tanec blaženosti, kde se vnitřní přirozenost Šivy vynořuje ve své nejčistší formě – satčidánandě. Běžný překlad slova sat-čit-ánanda je „pravda-vědomí-blaženost“. Sat je pravda, absolutní bytí nebo existence – to, co je trvalé a neměnné.

Blaženost klíčí hluboko uvnitř a je nedotčena světským světem. Ánanda tándava vyjadřuje nejčistší aspekt bytí Šivy. Tento tanec tančila i Párvatí, jeho choť. Jeden zdroj tvrdí, že to byla právě ona, kdo učil tanec jogíny. Ánanda tándava je symbolem vesmírné rovnováhy.

Tanec tándava má přesná pravidla, je fyzicky náročný a učí se v tanečních školách, zejména v jižní Indii. Následující sestava silných stojných ásan je pouze inspirována Šivou a jeho tancem, ale jsou vybrány takové pozice, které se v klasické tándavě objevují. Tuto sestavu můžeme praktikovat jako rituál ve chvílích, kdy v sobě potřebujeme najít Šivovu sílu, abychom zničili všestaré, nefunkční a zaseli semínko nového záměru.

Praxe jako rituál nám může pomoci objevit v sobě inspiraci (stvoření), naleznout úrodnou půdu, kde semínko nového záměru můžeme zasít (uchování a podpora). Nejtěžší bývá jít hluboko dovnitř a vyvrhnout staré a nefunkční emoce, jako jsou hněv, napětí, žárlivost, neb tyto procesy neslouží k rození nového. Přestože je to bolestivé, musí tak být vykonáno, stejně jako je nutné oprostit se od iluzí, které vytváří naše mysl. Konečné vyvrhnutí toho, co nás při- poutává ke starému, vede k uvolnění, nastavení nového pořádku a míru (destrukce a evoluce). Nekonečný mír a stabilita jsou však opět pouhou iluzí, o rovnováhu se musíme starat a zároveň být vždy připraveni vykročit do nového víru vesmírného tance (uvolnění).

newsletter_podzim.png

Pozice nata

do sestavy vstoupíme pozicí, která je sama o sobě gestem a připomíná nám zpodobnění pána tance Natarádži. Energie a divokost jsou patrné v postoji Šivy s pokrčenými koleny a jednou nohou vykročenou. Je zde odhodlání oddat se tomuto kosmickému kolotoči – inspirace.

newsletter_podzim__3_.png

Utkata kónásana

je známá jako pozice bohyně. Pomáhá pozvednout pránu v těle a dodat energii fyzickému a energetickému tělu. Tato pozice je prospěšná všem, protože zvyšuje tělesnou ženskou energii, která pomáhá uvolnit tělo a přináší klid do mysli. Posiluje spodní část těla a přináší sebevědomí a sílu – uchování a podpora.

newsletter_podzim__5_.png

Skandásana

v této sestavě prostě musí být. Název pochází ze sanskrtu. Skanda byl Bohem války a synem Šivy a Párvatí. Zde jsme v příběhu u vyvržení starého – emocí a myšlenek často zapouzdřených v našich tkáních. Destrukce je evoluce. Ve skandásaně můžeme s dechem přeplouvat z jedné strany na druhou, nebojme se sami sebe a pojďme do hloubky, kyčle zadržují spoustu nefunkčních vzorců, které brání našemu rozkvětu.

newsletter_podzim__4_.png

Ašta čandrásana

známe ji také česky jako vysoký výpad, tato uzemňující ásana aktivuje múládháru, kořenovou čakru. Jejím otevřením v sobě budujeme stabilitu a pocit bezpečí. Připravuje nás na následující balanční pozice.

newsletter_podzim__2_.png

Parivrtta hasta pádángušthásana

v angličtině má také někdy přezdívku taneční póza Šivy, vyžaduje uvědomění a soustředění, v absolutním fokusu naší mysli odchází iluze a my vnímáme realitu tady a teď. Takové vnitřní nastavení nám pomáhá se uvolnit a pustit své iluze.

newsletter_podzim__6_.png

Natarádžásana

hlavní pozice, podle které je celá sestava pojmenována, pozice pána tance. Šiva představuje změnu. S narozením musí přijít smrt, s destrukcí musí přijít obnova. Natarádža představuje Šivu jako všudypřítomnou změnu ve vesmíru. V tomto okamžiku v našem tanci přichází přijmutí a pochopení principů vesmíru a s tím absolutní uvolnění a stabilita, která je v této hluboké ásaně potřeba.

newsletter_podzim__1_.png

Málásana

pozice hlubokého dřepu a její varianta chodidel na špičkách opřených o sebe. Je to uzemňující pozice, jsme v pevném kontaktu se zemí a se svou pravou přirozeností. Těžší varianta na špičkách nám dává jasně najevo, že všechno je jen otázka rovnováhy a času. Tento rituální tanec si budeme muset zase zopakovat, možná v jiné rovině a jinak. Evoluce je proces, ne strnulý stav.

 Text a rituální sestavu pro vás připravila Veronika Carmanová.